Mubarak’s eerste dag in de gevangenis

De Egyptische krant Shorouk komt vandaag met een ooggetuigenverslag uit de gevangenis waar Mubarak sinds afgelopen zaterdag zit opgesloten.

Volgens de getuige in de gevangenis wilde Mubarak na aankomst in de Tora gevangenis de helikopter niet verlaten. Uiteindelijk werd hij, na drie uur onderhandelen, overgebracht naar de intensive care van de gevangenis.

Mubarak maakte een verslagen indruk en beklaagde zich: “Hoe is het mogelijk dat ik als held van de Oktoberoorlog, als commandant van de luchtmacht, als legerleider gedurende mijn hele leven en na alles wat ik voor Egypte heb gedaan, zo aan mijn einde moet komen? Ik wil dat een onderzoekscommissie gaat uitzoeken hoe de demonstranten (vorige jaar januari) zijn gedood. Ik eis een onderzoek naar wat er gebeurde in Suez en Tahrir”.

Het aanwezige gevangenispersoneel zagen het, volgens Shorouk, met gemengde gevoelens aan. Sommige van de aanwezige officieren waren zelfs zichtbaar ontroerd bij de aanblik van de gevallen leider. Anderen waren bang dat hij in shock zou raken, omdat Mubarak een aantal keren flauw viel. Het schijnt dat hij al flauw viel toen hij de blauwe gevangeniskleding zag, die mijn moest aantrekken. Andere omstanders waren minder vriendelijk voor de oud-president.

Vanwege zijn slechte gezondheidssituatie heeft Mubarak een kamer gekregen waar hij speciale intensieve zorg krijgt van vier doktoren.

Volgends de Egyptische wet mag een gevangene, onder speciale omstandigheden, bezoek ontvangen. Alaa en Gamal, de zonen van Mubarak zitten in dezelfde gevangenis en mogen hem op gezette tijden bezoeken. De beide zonen worden weliswaar niet meer vervolgd voor corruptie, maar tegen hen wel een aanklacht voor het grootschalig plegen van fraude.

Volgens Shorouk bleef Mubarak na het horen van de uitspraak tegen hem hardop herhalen: “En wat gaat er gebeuren nu ik zit opgesloten? Wat willen ze toch? God zal mij helpen tegen hen die mij gevangen hebben gezet, omdat mij groot onrecht wordt aangedaan. Ik wordt onrechtvaardig behandeld. Ik was er altijd voor mijn volk!”.

Mubarak zit nu echt in de gevangenis. Maar veel Egyptenaren kunnen het nog maar nauwelijks bevatten.

Tenslotte nog dit: de directeur van de Tora gevangenis is Generaal Mohammed Naguib. En Generaal Mohammed Naguib was ook de naam van de eerste president van Egypte. Die kreeg van Nasser huisarrest. Volgens Nasser probeerde Mohammed Naguib het militaire regime buitenspel te zetten om een meerpartijen democratie in te voeren. Hij heeft daar de rest van zijn leven voor moeten boeten. Welk een ironisch toeval.

Over Jielis van Baalen

De Arabische Lente heeft in Egypte geleid tot grote veranderingen. Sommigen noemen het een 'Revolutie'. Egypte op weg naar democratie? Ik volg de ontwikkelingen als freelance journalist op de voet en doe daar verslag van.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

