Veroordeling priester voorbeeld van de oneerlijke behandeling van kopten

Afgelopen week werd een koptische priester veroordeeld tot een gevangenisstraf van zes maanden en een boete van 300 Egyptische pond (€ 40). De rechtbank van Edfu, in Opper-Egypte, beschuldigde de priester van het illegaal verhogen van de kerk in Marinab en het vervalsen van de bouwvergunningen. Volgens veel christenen in Egypte is deze veroordeling het zoveelste bewijs van hun steeds moeilijker wordende positie onder de moslimbevolking.

De problemen rond de kerk in Marinab kwamen op 30 september van het afgelopen jaar tot een uitbarsting toen enkele duizenden moslims na het vrijdagmiddaggebed de kerk aanvielen en probeerden in brand te steken. De vergroting van de kerk was voor de moslims, die 98 procent van de bevolking van het dorp uitmaken, een doorn in het oog. Met name de hoogte van de kerk en het grote kruis op het dak riepen veel weerstand op bij de omwonende moslims.

Al snel na de aanslag deed het gerucht de ronde dat kopten zelf de kerk in brand hadden gestoken. Dat verhaal werd in het NOS journaal van 28 november bevestigd in een bijdrage van correspondent Lex Runderkamp. Die kreeg daarvoor een hoop kritiek over zich heen. Hij zou de positie van de kopten in Egypte hiermee nog verder in gevaar brengen. Gezien de parlementsverkiezing, die juist toen van start gingen, geen goed teken voor de kopten.

“Het vonnis is een duidelijk voorbeeld van de oneerlijke behandeling van kopten. De politiek meet met verschillende maten, die religieuze discriminatie juist verder versterken”, aldus Osama Izzat, de advocaat van de priester. Er was geen aanklacht ingediend tegen de architect of de aannemer, want het is gebruikelijk bij de Egyptische rechtbanken, met name in dorpen en provincies, dat de eigenaar verantwoordelijk is voor de bouw. Tenzij een gebouw instort en er doden vallen, in dat geval zijn naast de eigenaar ook de architect en de aannemer schuldig.

Izzat benadrukt dat het vonnis geen sektarische precedenten schept. “De kerk heeft er alles aan gedaan communicatie tussen de kopten en de moslims open en helder te houden. Om zo duidelijk te maken dat de christelijke inwoners van Marinab al tien jaar bezig waren met een vergunning voor de verbouw van de kerk aan de andere kant van de rivier.

In een reactie op de veroordeling van priester Makarious schreef Lex Runderkamp: “De priester is veroordeeld voor het opmaken van valse een bouwtoestemming en fraude. Dat is toch net iets anders dan een veroordeling voor het bouwen van een kerk op zich zelf. Er was een toestemming voor het bouwen van een kerk aan de andere kant van de rivier, in een nabijgelegen dorp. Die toestemming hebben ze geprobeerd te migreren naar Marinab. Daarbij is een handtekening ‘gekocht’ van een ambtenaar. Daarvoor is de priester nu gestraft”.

Tot nu toe is nog altijd niet duidelijk wie de brand bij de kerk in Marinab heeft aangestoken. Want de daders hiervan zijn nog altijd niet opgepakt, laat staan veroordeeld. De dag na de aanslag op de kerk waren twee medewerkers van Arab West Report (AWR) ter plekke. Zij spraken met kopten en met moslims. Maar ook zij wisten de ware toedracht van de aanslag niet helemaal boven tafel te krijgen. Het conflict tussen de kopten en de moslims van het dorp escaleerde over de aard van de vergunning. De kerk werd vergroot tot een reusachtige betonnen kolos met drie koepels en een kruis daar boven op. Dat, te midden van de zeer eenvoudige huizen van moslims, is natuurlijk vragen om problemen.

De gevolgen van de aanslag op de kerk in Marinab waren dramatisch. De Koptische Jeugd Unie riep op tot een protestmars op de zondag 9 oktober. De mars naar Maspiro, het gebouw van de Egyptische staats televisie in Cairo, liep uit op een bloedbad waarbij 28 kopten de dood vonden en enkele honderden gewond raakten. Betogers werden voor de ogen van de wereld door militaire pantservoertuigen overreden. Voor het eerst in de geschiedenis van het land hebben soldaten op hun eigen burgers geschoten. Egypte was de dagen erna in een shock. Het vertrouwen in het leger, als beschermende macht, was in één klap weggevaagd.

Na de val van oud-president Mubarak, een jaar geleden, is het aantal incidenten tussen moslims en christenen in aantal en in omvang sterk toegenomen. Op 27 januari nog werden kopten in het dorp Kobry-el-Sharbat bij Alexandrië aangevallen door een menigte van 3000 moslims onder leiding van enkele salafistische leiders. De huizen en winkels van kopten werden geplunderd en in brand gestoken. Aanleiding van het geweld was de bewering van een moslimkapper dat een 34 jarige koptische kleermaker stikum foto’s van een moslimvrouw op zijn mobiele telefoon zou hebben staan.

Nu de islamisten ruim 70 procent van de zetels in het Egyptische parlement bezetten, vrezen veel christenen voor nog meer aanslagen op hun kerken en bezittingen. Op de bescherming van leger en politie hoeven de kopten niet echt te rekenen. De politie is al sinds de opstand van vorig jaar nauwelijks aanwezig in het straatbeeld. Het leger heeft zich na de bloedige wijze waarop zij de betoging bij Maspiro heeft neergeslagen enigszins geschaamd teruggetrokken.

Met de presidentsverkiezingen van 23 mei op komst, maken de kopten zich grote zorgen over de vraag wie de nieuwe president zal worden. Dat zal zeker een moslim zijn. Maar wat voor een moslim; een gematigde of een radicale? En wat gaat dat betekenen voor de positie van de christenen in Egypte. Enkele koptische bisschoppen hebben al verwezen naar de beroerde situatie van christenen in Irak. Zij vrezen dat dit lot ook de christenen in Egypte te wachten zal staan.

Kopten verzetten zich tegen een islamistische president. Een president moet zich volgens hen richten op de echte problemen van het land en niet op baarden en de scheiding van de seksen. Ook vrezen ze voor de rechten en de positie van vrouwen onder islamistische president.

Egyptenaren moeten kiezen voor een president die zijn land wil dienen, in plaats van hun keuze baseren op de religie van een kandidaat. Daarvoor zijn de sociale en economische problemen in Egypte nu veel te belangrijk.

Advertenties

Over Jielis van Baalen

De Arabische Lente heeft in Egypte geleid tot grote veranderingen. Sommigen noemen het een 'Revolutie'. Egypte op weg naar democratie? Ik volg de ontwikkelingen als freelance journalist op de voet en doe daar verslag van.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s