Kloof tussen seculieren en islamisten wordt steeds groter

”In een Islamitische staat moet de president er voor zorgen dat de islamitische rituelen en gebruiken in acht worden genomen, zoals het dragen van de sluier en het wekelijkse gebed op vrijdag”, aldus Hazem Salah Abu Ismael, een potentiële islamitische presidentskandidaat. Hij zei dit afgelopen zaterdagavond tijdens een interview op de particuliere Egyptische satellietzender Al-Tahrir. “De president heeft de taak om er voor te zorgen dat wat op straat gebeurt niet in tegenspraak is met de islam.”

Vooral de vele reclames met schaars geklede en “halfnaakte” vrouwen zijn hem een doorn in het oog. Volgens Abu Ismael zijn de moslimgeleerden het er over eens dat de sluier verplicht is voor alle moslimvrouwen. Met dit soort opvattingen vertegenwoordigt hij de groeiende salafistische trend binnen de Moslimbroederschap.

Toen Abu Ismael eerder deze zomer aankondigde zich kandidaat te willen stellen voor het presidentschap in Egypte, ging hij overduidelijk in tegen het standpunt van de Moslimbroederschap om geen presidentskandidaat te leveren. Het leidde tot een felle woordenstrijd op facebook tussen voor- en tegenstanders van Abu Ismael.

In een recente opiniepeiling van de Hoge Raad van de Strijdkrachten (SCAF) op facebook naar de populariteit van de tot nu toe bekende aspirant presidentskandidaten scoorde Abu Ismael verrassend genoeg acht procent van de stemmen. Hij liet hiermee prominente namen als Amr Moussa, de voormalig secretaris-generaal van de Arabische Liga, met drie procent voor.

Het interview met Abu Ismail komt op een moment dat de discussie tussen seculieren en islamisten over de rol van de religie in de politiek in het post-Mubarak Egypte de samenleving in twee delen lijkt te splijten. Op vrijdag 29 juli riepen duizenden salafisten en andere islamitische groeperingen op het Tahrirplein op tot het invoeren van de sharia. Voor secularisten is dit onaanvaardbaar, omdat het een aantasting van de persoonlijke rechten en vrijheden zou betekenen. Zij willen geen islamitische staat naar het voorbeeld van Saoedi Arabië of Iran.

Het is nog maar de vraag in hoeverre niet-islamitische minderheden zich in alle vrijheid kunnen handhaven. Aan de ene kant, zei Abu Ismael, mogen niet-moslims gerust varkensvlees eten en sterke drank drinken. Maar aan de anderen kant moeten  niet-moslimvrouwen zich op straat houden aan de islamitische dress code, dit om bij moslimmannen geen verleidelijk verlangens op te wekken.

Tijdens de dagelijkse gebedstijden moet er niet meer gewerkt worden. Ook niet door niet-moslims. Zelfs het roken van een waterpijp (shisha) moet verboden worden tijdens de gebedstijden.

Alle moslims moeten, zo meent Abu Isamel voorts, eventueel gedwongen, deel nemen aan het vijdaggebed. Volgens hem moet de president van het land daar persoonlijk op toezien.

De religieuze presidentskandidaat zegt dat al deze islamitische geboden geleidelijk moeten worden ingevoerd. Tientallen jaren zijn de islamitische geboden en eisen grotendeels genegeerd. En Abu Ismael verwacht dat het enkele tientallen jaren zal duren voor al deze islamitische regels geheel zijn ingevoerd. “We moeten daar ruim de tijd voor nemen”!

“Alleen god weet of we al die regels binnen tien jaar kunnen invoeren!”

Advertenties

Over Jielis van Baalen

De Arabische Lente heeft in Egypte geleid tot grote veranderingen. Sommigen noemen het een 'Revolutie'. Egypte op weg naar democratie? Ik volg de ontwikkelingen als freelance journalist op de voet en doe daar verslag van.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s