Soedanese oppositieleider en islamist Hassan al-Turabi bezoekt Egypte

De Soedanese oppositieleider wil in Cairo spreken met een “breed scala van de Egyptische politieke en populaire bewegingen.”

Hassan al-Turabi

De Soedanese oppositieleider en prominente islamist, Hassan al-Turabi, zal vandaag op bezoek zijn in Egypte. Zijn eerste bezoek in 23 jaar. Volgens Al-Turabi kunnen de ervaring van de islamitische heerschappij in Soedan worden overgedragen aan Egyptenaren.

Al-Turabi is de eerste islamistische politieke leider wiens beweging gezag in de Arabische wereld heeft afgedwongen. Hij zelf heeft, nu hij erop terug kan kijken, lessen getrokken uit de fouten van de bittere islamitische ervaring in Soedan.

Ahram Online interviewde Al-Turabi in Juba, de hoofdstad van Zuid-Soedan, tijdens zijn de onafhankelijkheid feesten, kort vóór zijn bezoek aan Egypte.

Van het interview geef ik hier de vertaling weer:

Ahram Online: U zult voor het eerste in 23 jaar een bezoek brengen aan Egypte. Wat is het doel van het bezoek?

Hassan al-Turabi: Ik wil kennis nemen van het Egyptische volk in hun nieuwe situatie na de januari-revolutie. Egypte en Soedan zijn beide in feite een deel van een sterk veranderende wereld na de recente ontwikkelingen in de twee landen. Een verandering die de Arabische regio, inclusief Libië, Tunesië, Syrië, Jemen en andere niet onberoerd laat.

AO: Is het een bezoek aan de Egyptische bevolking of aan de islamisten in Egypte?

HT: Gedurende mijn laatste bezoek aan Egypte, 23 jaar geleden heb ik alle gemeenschappen in Egypte ontmoet waaronder partijen, vakbonden, pers en wetenschappers, en ik zal nu weer doen. Ik wil de Egyptische samenleving van binnen te zien. En natuurlijke zal ik een bezoek brengen aan het Tahrirplein, het hart van de revolutie.

AO: Ziet u dat de huidige situatie Egypte voor verschillende uitdagingen stelt?

HT: Nu is er het nieuwe Egypte van na de revolutie. De vrijheid kwam in Egypte bracht nieuwe uitdagingen, maar ook beproevingen. Soedan is nu veranderd en verdeeld in twee staten.

AO: Wat is de boodschap die u zal afgeven aan de islamisten in Egypte, want u bent de leider van de eerste islamitische regeerde beweging in de soennitische wereld?

HT: Er is behoefte aan vernieuwing en er is verschil tussen stilstand (rust) en standvastigheid … maar ik hoop dat de mensen mij goed begrijpen, ik keer mij niet tegen hen.

AO: Weerhoudt deze zorg u van het van het overdragen van uw ervaring met het regeren van de islamisten aan Egypte?

HT: Nee, ik zal proberen om onze ervaring van de islamitische heerschappij in Soedan over te dragen aan onze broeders in Egypte en ook in Tunesië, met name aan de nieuwe generaties. Ik ontmoette Tunesiërs tijdens mijn recente bezoek aan Turkije.

AO: Waarom was u in een permanente vete met de Mubarak regime verwikkeld?

HT: Het voormalige regime in Egypte had in een intern probleem met de Moslim Broederschap en andere islamisten in Egypte. Dit kwam tot uiting in hun omgang met onze islamitische ervaringen in de Soedan, net zoals het Westen Osama bin Laden, Khomeini en al-Turabi over een kam schoor, zonder een onderscheid te maken tussen de ene islamist en de ander.

Over Hassan al-Turabi:

Jarenlang gold Hassan al-Turabi als een hardliner, zo was hij degene achter de executie van de 75-jarige onorthodoxe denker Mahmud Mohammed Taha. Sinds hij echter in 2000 in ongenade viel bij president Omar Bashir, is al-Turabi diverse malen achter de tralies beland. In 2005 kwam hij voor het laatst vrij uit werd een leidende figuur in de oppositie tegen Noord Soedan. Vanaf de zelfstandigheid van Zuid-Soedan is hij een van de regelingsleiders en islamist met vele banden in de Arabische wereld.

Over Jielis van Baalen

De Arabische Lente heeft in Egypte geleid tot grote veranderingen. Sommigen noemen het een 'Revolutie'. Egypte op weg naar democratie? Ik volg de ontwikkelingen als freelance journalist op de voet en doe daar verslag van.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

