>Grote schoonmaak bij Egyptische staatskranten

>

Egyptische premier Essam Sharaf heeft deze de hoofdredacteuren van verschillende staatskranten vervangen. Volgens veel journalisten zal dit het media landschap in de post-Mubarak tijdperk ingrijpend veranderen.
Premier Sharaf, die kan rekenen op de steun van met name de jongeren in Egypte, heeft nieuwe 17 journalisten benoemd in de redacties van kranten, waarvan zeven als hoofdredacteur van staatskranten.
Deze benoemingen zijn een reactie op de eisen van de revolutionairen en journalisten bij verschillende staatskranten dat alle corrupte journalisten binnen de staatsmedia die waren aangesteld door het oude regime zouden moeten worden vervangen.
Grote staatskranten zijn in korte tijd meer dan de helft van hun lezerspubliek kwijtgeraakt. Volgens waarnemers komt dat enerzijds door het kritiekloze redactionele beleid met betrekking tot het heersende regime en anderzijds door de sterke opkomst van onafhankelijke kranten die meer een spreekbuis zijn van verschillenden opvattingen in de samenleving.
In 2005 nog vond een ingrijpende herschikking plaats van hoofdredacteuren en redactieraden. Die ingreep van de overheid betekende voor de staatskranten een verdere stap om de politieke positie van de zoon van de afgezette president Hosni Mubarak, Gamal Mubarak te versterken. Enkele van zijn handlangers werden benoemd op sleutelposities bij kranten en tijdschriften.
Binnen de media was ook grote kritiek op de ‘opportunistische en hypocriete’ houding van staatskranten, die abrupt hun redactionele beleid omgooiden na de revolutie. Voor de revolutie schreven de tegen iedere vorm van oppositie en verheerlijkten de voormalige president en nu ondersteunen ze de oppositie en haar eisen. Slechts enkele uren nadat miljoenen Egyptenaren het ontslag van Mubarak  hadden afgedwongen op 11 februari, verscheen Egyptes vlaggenschip dagblad Al-Ahram met de kop: “Het volk verdreef het regime.” Tijdens de revolutie had de krant echter niets nagelaten om demonstranten en oppositieleiders, zoals presidentskandidaat Mohamed ElBaradei, als verraders te bestempelen.
De meest in het oog springende vernieuwing is de benoeming van Labeeb al-Seba’aey als directeur van de Al-Ahram. Hij neemt de plaats in van Abdel Moneim Said, een van de stromannen van Gamal Mubarak.
Al-Seba’aey staat bekent als een professionele en ervaren journalist. Eerder werd hem een promotie naar de top van Al-Ahram onmogelijk gemaakt vanwege zijn onafhankelijke standpunten. Ook Osama Saraya, een pro-Mubarak hoofdredacteur van de krant werd vervangen. Hij kwam het afgelopen najaar in het nieuws  vanwege zijn slechte en onprofessionele redactioneel management. Met name zijn rol in de beruchte foto’s waarop Mubarak te zien was, lopend voor een groep van andere leiders, waaronder de Amerikaanse president Barack Obama, maakte zijn positie al onhoudbaar.
Maar ook bij andere kranten zijn de pro-Gamal redacties vervangen. In alle gevallen gaat het om de vervanging van aanhangers van het oude regime en stuk voor stuk leden van de Nationaal Democratische Partij (NDP), de partij waarvan Mubarak de leider was. Zoals ook duidelijk werd bij de door de staat gerunde krant Rose Al-Youssef. Die vooral werd beschouwd als de spreekbuis van de regerende Nationale Democratische Partij. Bij deze krant is gehele hoofdredactie, die dagelijks het voormalige regime verdedigde en de oppositie fel bekritiseerde, vervangen.
Ook de hoofdredacteur van het Midden-Oosten News Agency (MENA) moest eraan geloven. Direct na de revolutie organiseerde journalisten bij MENA veel protestbijeenkomsten en sit-ins waarin werd tot het verwijderen de hoofdredacteur en van andere journalisten die verantwoordelijk waren voor schandalige wijze waarop de krantverslag heeft gedaan van de revolutie.
Het is echter de vraag of deze veranderingen in de top van een aantal staatkranten zullen leiden tot grote veranderingen. Volgens veel journalisten is het gewoon een stap om journalisten, die verontwaardigd zijn over het redactionele beleid, te kalmeren.

Advertenties

Over Jielis van Baalen

De Arabische Lente heeft in Egypte geleid tot grote veranderingen. Sommigen noemen het een 'Revolutie'. Egypte op weg naar democratie? Ik volg de ontwikkelingen als freelance journalist op de voet en doe daar verslag van.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s